Porady i sztuczki dla systemu markerów COPIC

 

W chwili, gdy COPIC wchodził na rynek w 1987 r., był jedynym na świecie markerem, który bazował na alkoholu, napełnialnym oraz posiadającym wymienne końcówki. Spełniając oczekiwania artystów i designerów COPIC pozostaje nadal liderem w branży systemów profesjonalnych markerów. Cechą charakterystyczną pisaków jest tusz, którego kolor, dzięki rygorystycznemu procesowi produkcji, jest zawsze niezmienny i powtarzalny. Przemyślana konstrukcja elementów narzędzia to także (poza wielokrotnym uzupełnianiem), wymienne końcówki oraz spójny system identyfikacji kolorystycznej. Rozszerzeniem klasycznych możliwości markera jest system tworzący z COPIC-a poręczny aerograf. Każdy, kto rozpoczyna przygodę z markerami CLASSIC, SKETCH, CIAO, WIDE momentalnie odczuwa znaczną różnicę jakości w porównaniu do innych marek.

System markerów COPIC jest odpowiedzią na oczekiwania różnych grup profesjonalnych projektantów i ilustratorów. Cały czas udoskonalany i rozwijany, stara się sprostać potrzebom nowoczesnego, współczesnego rynku. Dlatego też, z jednej linii markerów został rozwinięty do wielu specjalizowanych grup produktowych zachowując przy tym wspólne akcesoria, tak aby poszczególne linie markerów COPIC uzupełniały się i były ze sobą kompatybilne.

Aby ułatwić dobieranie kolorów polecamy link do Koła Kolorów Copic. Dzięki tej ściądze w łatwy sposób można dobierać kolory, tak jak to opisaliśmy wcześniej, poruszając się po obwodzie koła zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Dzięki tej zasadzie przejście tonalne (blendowanie) będzie płynne, bez zbędnych zgrzytów kolorystycznych.
Markery wypełnione są transparentnym tuszem na bazie alkoholu, można więc stosować technikę kładzenia plamy na plamę koloru o różnych temperaturach barw, która tylko zwielokrotnia możliwości systemu. Aby pełniej skorzystać z potencjału markerów należy kolorować niewielkimi, kolistymi obszarami, utrzymując brzegi wilgotne (zaten należy nakładać kolor odpowiednio pewnie i szybko), co umożliwi łagodne łączenie się z innymi kolorami lub stworzenie odpowiedniego rozbarwienia (tintowania). Aby uzyskać efekt głębi ilustracji wybierz trzy kolory z tej samej rodziny np.: B00, B02, B05. Użyj najjaśniejszego (B00) do rozświetleń, oraz jako pierwszy kolor podkładowy (lokalny) pod inne warstwy koloru. Następnym, ciemniejszym kolorem staraj się uzyskiwać partie średnio-ciemne (B02) oraz nakładaj najciemniejszy kolor (B05) na końcu pogłębiając wcześniej uzyskiwane tony. Cienie możesz pogłębić kolorem (B06), który jeszcze przyciemnia kolor (B05) i doda odpowiednie napięcia kolorystyczne. Trzeba też pamiętać, aby plamy kłaść w sposób subtelny, regulując siłę nacisku końcówki pędzlowej do kartonu. Możesz to zrobić za pomocą plamy lub kreski, zależnie od charakteru rysunku (jak dobrze, że markery Copic mają dwie końcówki, chyba się już domyślasz dlaczego?). Pamiętaj o tym, że możesz stosować technikę wielokrotnego nakładania koloru na danego obszaru, tak aby uzyskać odpowiednie nasycenie (saturację).

Właściwie przechowywane, dzięki znakomitemu rozwiązaniu zamykania, powinny działać przez długie lata. Należy pamiętać aby zawsze dokładnie zamykać markery, kiedy nie są w ciągłym użyciu. Jeśli marker jest niezamknięty we właściwy sposób najpierw wyschnie końcówka pisząca, a następnie zaschnie/odparuje tusz. Również bardzo intensywne, długotrwałe używanie końcówki prószącej - aerografu, może spowodować wysychanie końcówki markera zwłaszcza jeśli używane jest zbyt wielkie ciśnienie powietrza. Tusz w takim wypadku nie nadąża napełniać końcówki. Jeśli dojdzie do opisanej sytuacji zaschnięcia, należy po prostu wymienić końcówkę, dbając o odpowiednią ilość tuszu w markerze.

Tusze COPIC ink i starsze Various Ink są "stacjami benzynowymi" dla markerów COPIC. Czyni to z narzędzi firmy .Too jedne z najbardziej ekonomicznych na rynku. Uzupełnianie tuszu jest proste i nie musi wiązać się z ubrudzeniem.
Obejrzyj film!

Dla przykładu użyjmy markera o kolorze R08. W systemie COPIC przyjęto angielskie nazewnictwo kolorystyczne. "R" oznacza rodzinę czerwieni (podobnie B - błękity (blue), Y - żółcienie (yellow), NG - neutralne szarości (neutral grey), E - ziemie (earth) itd.). Dlatego marker oznaczony R59 będzie ciemniejszy niż R08, ale R08 będzie ciemniejszy niż R20, ponieważ "8" jest większe od "0". Numer następujący pierwszy po literze to oznaczenie jasności/szarości koloru. W takim przypadku R08 będzie kolorem jasnego oranżu, zaś R59 będzie miało odcień prawie czerwono-fioletowy. Kiedy cieniujemy obiekt polecamy, aby używać dwóch odcieni z tej samej gamy kolorystycznej. Odcienia jasnego używamy do tworzenia tonów średnich, zaś ciemnego do cieni ciemnych.

Oglądając na naszej stronie oznaczenia kolorów, proszę pamiętać (na przykładzie BG05 tak jak w linku), jak czytać oznaczenie markera Copic. Oznaczenie BG to gama kolorystyczna (w tym wypadku blue/green - niebiesko/zielona). Oznaczenie 0, to oznaczenie nasycenia koloru (od 0 - mocno nasycony, do 9 - słabo nasycony). Oznaczenie 5 oznacza jasność koloru (od 0 - najjaśniejszy, do 9 - najciemniejszy). Trzeba zapamiętać, że w przypadku jasności koloru jest odwrotnie, niż z oznaczeniem nasycenia. Dla czytających oczami, czyli ceniących rysunek ponad tekst, polecamy prawy-górny narożnik dokumentu z Kołem Kolorystycznym Copic.

Tusz używany w markerach COPIC jest bardzo trwały i odporny, jednak nie jest wieczny, jeśli odpowiednio nie dbamy o swoją pracę. Podobnie, jak w przypadku innych markerów bazujących na barwnikach, część kolorów z palety będzie blakło, gdy eksponowane będą przez długi czas na bardzo intensywne działanie promieni słonecznych. Z tą różnicą, że blaknięcie będzie odbywało się wolniej niż w przypadku tuszu innych producentów. Aby zapobiec niszczeniu oryginału zalecamy wykonanie cyfrowych kopii swoich prac. Kopie wykonane najnowszymi technikami reprodukcyjnymi są znacznie trwalsze od oryginału i mogą być dłużej eksponowane. Jeśli chcecie Państwo eksponować oryginały rozwiązaniem jest nabycie folii ochronnych firmy Transotype, blokują większość szkodliwego dla rysunku promieniowania UV. Jednakże należy pamiętać, iż nawet chronione w ten sposób prace będą blakły, jeśli eksponowane będą przez długi czas.

Odpowiedzią na to pytanie było stworzenie w firmie .Too systemu COPIC Airbrush. Na zestaw akcesoriów składają się: uchwyt Air Grip, gdzie mocujemy marker CLASSIC lub SKETCH, zbiornik wyrównawczy Air Adapter, skondensowane powietrze z puszek Air Can, dedykowany przewód połączony ze zbiornikiem wyrównawczym oraz w przypadku nieużywania puszek Air Can - kompresor np. Sparmax. Działanie opiera się na odpowiednim skierowaniu strumienia powietrza na końcówkę markera dzięki czemu uzyskujemy miękką, napyloną powierzchnię na naszym rysunku.

Markery COPIC WIDE posiadają 21mm końcówkę, co powoduje, iż idealnie nadają się do zakładania dużych apli koloru na obiektach lub na całości arkusza papieru. Odpowiednio wyprofilowane krawędzie końcówki umożliwiają precyzyjne ustawienie narzędzia względem rysunku oraz uzyskiwanie trzech szerokości zostawianego śladu.

Tak. Wielu twórców łączy efekty uzyskiwane przy pomocy markerów, kolorowych kredek, pasteli i tuszu. Dzięki temu uzyskują nowe, frapujące efekty w swojej pracy.

W związku z wielokrotnymi pytaniami ze strony użytkowników poruszającymi problem kolorystyki skóry twórcy systemu wyselekcjonowali specjalne zestawy z kolekcji SKETCH i CIAO. W obecnej chwili dostępnych jest 12 kolorów polecanych do pracy z odcieniami skóry. Dostępne są w odpowiednio skomponowanych zestawach.

Koloruj niewielkimi, kolistymi obszarami, utrzymując brzegi wilgotne, co umożliwi łagodne łączenie się z innymi kolorami lub stworzenie odpowiedniego rozbarwienia (tintowania). Aby uzyskać efekt głębi ilustracji wybierz trzy kolory z tej samej rodziny np.: B00, B02, B05. Użyj najjaśniejszego (B00) do rozświetleń oraz jako pierwszy kolor podkładowy pod inne warstwy koloru. Następnym, ciemniejszym kolorem staraj się uzyskiwać partie średnio-ciemne (B02) oraz nakładaj najciemniejszy kolor (b05) na końcu pogłębiając wcześniej uzyskiwane cienie. Aby uzyskać najlepsze rezultaty używaj specjalnego papieru stworzonego na użytek systemu COPIC. Należy unikać nakładania koloru na obszary zaciągnięte korektorem. Może to doprowadzić do uszkodzenia końcówki (zatkania, lub zmiany koloru markera).

Biel kryjąca (Opaque White) to biała farba pigmentowa, którą aplikuje się na skończoną ilustrację za pomocą pędzla, aby nadać w odpowiednich miejscach rozjaśnienia lub mocne akcenty światła. Łatwo rozpuszczalna w wodzie.

Najłatwiejszym sposobem mieszania/cieniowania kolorów jest rozpoczęcie pracy poprzez nakładanie jako pierwszego najjaśniejszego koloru, a następnie nakładanie koloru ciemnego z tej samej gamy podczas gdy jasny kolor jest nadal wilgotny. Spowoduje to delikatne mieszanie się kolorów z niewielkim śladem krawędzi na brzegach pociągnięć. Ponowne nałożenie jasnego koloru na krawędź łączenia ciemnego i jasnego koloru dodatkowo zmiękczy ją stapiając różnicę w jeden odcień. Jeszcze lepsze efekty przejścia tonalnego można uzyskiwać poprzez specjalny marker - Colourless COPIC Blender.

Markery bazujące na alkoholu będą mniej lub bardziej rozlewały się na większości dostępnych papierów. Jednakże jedna z największych wytwórni papieru w Europie specjalnie dla firmy Transotype stworzyła podłoże dedykowane pod markery COPIC. Papier ten posiada charakterystykę pracy najlepiej dostosowaną do markerów z tuszem bazującym na alkoholu. Bloki papieru dostępne są w 3 rozmiarach.

Rekomendujemy książki o tworzeniu komiksu i Mangi, które sprzedajemy w naszym sklepie. Dodatkowe ciekawe materiały można odnaleźć na stronach YouTube.
Obejrzyj film 1! | Obejrzyj film 2! | Obejrzyj film 3!

Pierwsza czynność determinująca bardzo mocno ostateczny efekt to wybór formatu na jakim powstawać będzie ilustracja. Sugerujemy przygotowywanie swoich prac w formacie większym niż docelowy. Obecne techniki reprodukcji umożliwiają późniejsze zmniejszenie pracy do formatu docelowego, zaś praca zyskuje sporą ilość szczegółów, które trudno uzyskać od początku tworząc na mniejszym formacie. Następny krok to wstępne szkice robione za pomocą ołówka. Doradzamy, aby "z wyczuciem" naciskać grafit; tak aby można go było łatwo usunąć po wykonaniu kolejnego kroku. A jest nim rysowanie konturu za pomocą idealnego narzędzia do rysunku linią, jakim jest Multiliner SP. Większość ilustratorów na początku, przy sporym formacie używa grubości linii od 0,1 mm do grubości 0,3 mm. Poprawki i pogrubienia można robić używając nieco grubszej końcówki - 0,5 mm. Aby dodać odpowiedniej miękkości liniom można użyć Multilinera SP z końcówką pędzlową. Po przejściu tego etapu zalecamy skopiowanie swojej pracy! Do fotokopiowania pracy, którą poddamy obróbce kolorystycznej można z powodzeniem używać specjalnego papieru COPIC. Możemy teraz rozpocząć nakładanie odpowiednich tonów szarości lub kolorów i ich odcieni. Jednakże cały czas zalecamy pracę na kopii, nigdy na oryginale, który może jeszcze nam być wielokrotnie potrzebny do tworzenia kolejnych kopii. Po procesie tonizowania/kolorowania należy ponownie skopiować pracę aby uniknąć zniszczenia kolejnego zakończonego etapu pracy.

Serwis korzysta z plików cookies w zakresie opisanym w naszej polityce prywatności. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Polityka cookies

Zamknij