PORADY I SZTUCZKI DLA SYSTEMU MARKERÓW COPIC
W chwili, gdy COPIC wchodził na rynek w 1987 r., był jedynym na świecie markerem, który bazował na alkoholu, możliwym do wielokrotnego uzupełnienia oraz posiadającym wymienne końcówki. Spełniając oczekiwania artystów i designerów COPIC pozostaje nadal liderem w branży systemów profesjonalnych markerów. Cechą charakterystyczną pisaków jest tusz, którego kolor, dzięki rygorystycznemu procesowi produkcji, jest zawsze niezmienny i powtarzalny. Przemyślana konstrukcja elementów narzędzia to także (poza wielokrotnym uzupełnianiem), wymienne końcówki oraz spójny system identyfikacji kolorystycznej. Rozszerzeniem klasycznych możliwości markera jest system tworzący z COPIC-a poręczny aerograf - COPIC Airbrushing System. Każdy, kto rozpoczyna przygodę z markerami COPIC Marker Classic, COPIC Marker Sketch, COPIC Marker Ciao, COPIC Marker Wide momentalnie odczuwa znaczną różnicę jakości w porównaniu do innych marek.
System markerów i pisaków COPIC jest odpowiedzią na oczekiwania twórców prac o różnym charakterze: projektantów, ilustratorów, architektów, twórców komiksu, czy też dzieci i młodzieży. Cały czas udoskonalany i rozwijany, stara się sprostać potrzebom nowoczesnego, współczesnego rynku narzędzi twórczych. Dlatego też, z jednej linii markerów został rozwinięty do wielu specjalizowanych grup produktowych zachowując przy tym wspólne akcesoria, tak aby poszczególne rodzaje markerów COPIC uzupełniały się oraz na pewnym poziomie były ze sobą kompatybilne.
Dla przykładu użyjmy markera o kolorze R08. W systemie COPIC przyjęto angielskie nazewnictwo kolorystyczne. "R" oznacza rodzinę czerwieni (podobnie B - błękity (blue), Y - żółcienie (yellow), NG - neutralne szarości (neutral grey), E - ziemie (earth, beże, brązy itd.)). Dlatego marker oznaczony R59 będzie ciemniejszy niż R08, ale R08 będzie ciemniejszy niż R20, ponieważ "8" jest większe od "0". Numer następujący pierwszy po literze to oznaczenie jasności/szarości koloru. W takim przypadku R08 będzie kolorem jasnego oranżu, zaś R59 będzie miało odcień prawie czerwono-fioletowy. Kiedy cieniujemy obiekt polecamy, aby używać dwóch odcieni z tej samej gamy kolorystycznej. Odcienia jasnego używamy do tworzenia tonów średnich, zaś ciemnego do cieni ciemnych.
Aby ułatwić dobieranie kolorów polecamy zapoznać się ze schematem Koła Kolorów Copic. Ilustracja w łatwy sposób pomoże dopasować kolory, przy czym należy pamiętać, aby poruszać się po obwodzie koła zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Dzięki tej zasadzie, przejścia tonalne między kolorami (blendy) będą płynne, bez zbędnych zgrzytów i napięć.
Oglądając na naszej stronie oznaczenia kolorów, proszę pamiętać (na przykładzie BG05 tak jak w linku), jak czytać oznaczenie markera Copic. Oznaczenie BG to gama kolorystyczna (w tym wypadku blue/green - niebiesko/zielona). Oznaczenie 0, to oznaczenie nasycenia koloru (od 0 - mocno nasycony, do 9 - słabo nasycony). Oznaczenie 5 oznacza jasność koloru (od 0 - najjaśniejszy, do 9 - najciemniejszy). Trzeba zapamiętać, że w przypadku jasności koloru jest odwrotnie, niż z oznaczeniem nasycenia. Dla czytających oczami, czyli ceniących rysunek ponad tekst 😀, polecamy informacje zamieszczone pod schematem Koła Kolorystycznyego Copic.
Markery wypełnione są transparentnym tuszem na bazie alkoholu, można więc stosować technikę kładzenia plamy na plamę koloru o różnych temperaturach barw, która tylko zwielokrotnia możliwości systemu. Aby pełniej skorzystać z potencjału markerów należy kolorować niewielkimi obszarami, utrzymując brzegi wilgotne (należy nakładać kolor odpowiednio pewnie i szybko), co umożliwi łagodne łączenie się z innymi kolorami lub stworzenie odpowiedniego rozbarwienia (przejścia tonalnego). Możesz to zrobić za pomocą plamy lub kreski, zależnie od charakteru rysunku (markery COPIC mają dwie, różne końcówki).
Dla przykładu, aby uzyskać efekt głębi ilustracji wybierz trzy kolory z tej samej rodziny np.: B00, B02, B05. Użyj najjaśniejszego (B00) do rozświetleń oraz stosuj jako pierwszy kolor podkładowy (lokalny) pod inne warstwy koloru. Następnym, ciemniejszym kolorem staraj się uzyskiwać partie średnio-ciemne (B02) oraz nakładaj najciemniejszy kolor (B05) na końcu pogłębiając wcześniej uzyskane tony. Ciemne partie możesz pogłębić kolorem (B06), który jeszcze przyciemnia kolor (B05) i doda odpowiednie napięcia kolorystyczne.
Trzeba też pamiętać, aby barwy nakładać w sposób subtelny, regulując siłę nacisku końcówki na kartce. Należy też mieć na uwadze, że możesz stosować technikę wielokrotnego nakładania koloru w obrębie jednego obszaru, tak aby uzyskać odpowiednie nasycenie (saturację).
Najlepsze rezultaty osiąga się używając papierów dedykowanych narzędziom systemu COPIC. Należy unikać nakładania koloru na obszary zaciągnięte korektorem, bielą kryjącą - COPIC Opaque White. To medium nakładamy na sam koniec, po zakończeniu pracy markerami. W przeciwnym razie, używanie korektora może doprowadzić do uszkodzenia końcówki narzędzia (zatkania, lub zmiany koloru).
Tusze COPIC ink i starsze Various Ink są "stacjami benzynowymi" dla markerów COPIC. Czyni to z narzędzi firmy .Too jedne z najbardziej ekonomicznych na rynku. Uzupełnianie tuszu jest proste i nie musi wiązać się z ubrudzeniem.
Właściwie przechowywane, dzięki odpowiedniemu rozwiązaniu zamykania, powinny działać przez długie lata. Należy przy tym pamiętać, aby zawsze dokładnie zamykać markery, kiedy nie są w ciągłym użyciu. Jeśli marker jest niezamknięty we właściwy sposób, najpierw wyschnie końcówka pisząca, a następnie zaschnie / odparuje tusz.
Również bardzo intensywne, długotrwałe używanie końcówki w zestawie z COPIC Airbrushing System, może spowodować wysychanie końcówki markera, zwłaszcza, jeśli używane jest zbyt wielkie ciśnienie powietrza. Tusz w takim wypadku nie nadąża napełniać końcówki. Jeśli dojdzie do opisanej sytuacji zaschnięcia, należy po prostu wymienić końcówkę, dbając o odpowiednią ilość tuszu w markerze.
Tusz używany w markerach COPIC jest bardzo trwały i odporny, jednak nie jest wieczny, jeśli odpowiednio nie dbamy o swoją pracę. Podobnie, jak w przypadku innych markerów bazujących na barwnikach, część kolorów z palety będzie blakło, gdy eksponowane będą przez długi czas na bardzo intensywne działanie promieni słonecznych. Z tą różnicą, że blaknięcie będzie odbywało się wolniej niż w przypadku tuszów innych producentów. Aby zapobiec niszczeniu oryginału zalecamy wykonanie cyfrowych kopii swoich prac. Kopie wykonane najnowszymi technikami reprodukcyjnymi są znacznie trwalsze od oryginału i mogą być dłużej eksponowane.
Jeśli chcecie Państwo eksponować oryginały rozwiązaniem jest nabycie folii ochronnych, które blokują większość szkodliwego dla rysunku promieniowania UV. Jednakże należy pamiętać, iż nawet chronione w ten sposób prace będą blakły, jeśli eksponowane będą przez długi czas.
Odpowiedzią na to pytanie było stworzenie COPIC Airbrushing System. Na zestaw akcesoriów składają się: uchwyt Air Grip, gdzie mocujemy COPIC Marker Classic lub COPIC Marker Sketch, zbiornik wyrównawczy Air Adapter, dedykowany przewód oraz kompresor np. firmy Sparmax. Działanie opiera się na odpowiednim skierowaniu strumienia powietrza na końcówkę markera dzięki czemu uzyskujemy miękką, napyloną powierzchnię na naszym rysunku.
COPIC Marker Wide posiada końcówkę o szerokości 21 mm, co powoduje, iż idealnie nadaje się do zakładania dużych powierzchni koloru na fragmentach lub na całości podłoża. Marker również doskonale sprawdza się, jako narzędzie do tworzenia dużych, kaligraficznych napisów. Odpowiednio wyprofilowane krawędzie końcówki umożliwiają precyzyjne ustawienie narzędzia względem rysunku oraz uzyskiwanie trzech szerokości zostawianego śladu.
COPIC Marker Wide Original jest pisakiem pustym, nienapełnionym tuszem, co ma tą zaletę, iż można napełnić go każdym z 358 kolorów dostępnych w ofercie uzupełnień COPIC ink.
Tak. Wielu twórców łączy efekty uzyskiwane przy pomocy markerów, pisaków, kolorowych kredek, pasteli i tuszu. Dzięki temu uzyskują nowe, interesujące efekty w swojej pracy.
W związku z wielokrotnymi pytaniami ze strony użytkowników poruszającymi problem kolorystyki skóry, twórcy systemu stworzyli dedykowane zestawy z kolekcji COPIC Marker Sketch i COPIC Marker Ciao. W obecnej chwili dostępnych jest 12 kolorów polecanych do pracy z odcieniami skóry. Dostępne są w odpowiednio skomponowanych zestawach: Zestaw COPIC Marker Ciao 5+1 "Portrait colours 1", Zestaw COPIC Marker Ciao 5+1 "Portrait colours 2", Zestaw COPIC Marker Ciao "Portrait Colours", 12 szt., Zestaw COPIC Marker Sketch "Portrait", 6 szt., Zestaw COPIC Marker Sketch "Portrait", 12 szt.
Koloruj niewielkimi obszarami, utrzymując brzegi wilgotne, co umożliwi łagodne łączenie się z innymi kolorami lub stworzenie odpowiedniego rozbarwienia (przejścia tonalnego). Aby uzyskać efekt głębi ilustracji wybierz trzy kolory z tej samej rodziny np.: B00, B02, B05. Użyj najjaśniejszego (B00) do rozświetleń oraz jako pierwszy kolor podkładowy pod inne warstwy koloru. Następnym, ciemniejszym kolorem staraj się uzyskiwać partie średnio-ciemne (B02) oraz nakładaj najciemniejszy kolor (b05) na końcu pogłębiając wcześniej uzyskiwane cienie. Najlepsze rezultaty uzyskuje się używając papierów dedykowanych użytkownikom systemu COPIC.
Należy unikać nakładania koloru na obszary zaciągnięte korektorem, bielą kryjącą - COPIC Opaque White. To medium nakładamy na sam koniec, po zakończeniu pracy markerami. W przeciwnym razie, używanie korektora może doprowadzić do uszkodzenia końcówki (zatkania, lub zmiany koloru markera).
Biel kryjąca polecana użytkownikom markerów i pisaków COPIC (COPIC Opaque White) to biała farba pigmentowa, którą aplikuje się na skończoną ilustrację za pomocą pędzla, aby nadać w odpowiednich miejscach rozjaśnienia lub mocne akcenty światła. Łatwo rozpuszczalna w wodzie.
UWAGA! Należy unikać nakładania koloru na obszary zaciągnięte korektorem. To medium nakładamy na sam koniec, po zakończeniu pracy markerami. W przeciwnym razie, używanie korektora może doprowadzić do uszkodzenia końcówki (zatkania, lub zmiany koloru markera).
Najłatwiejszym sposobem mieszania / cieniowania kolorów jest rozpoczęcie pracy poprzez nakładanie jako pierwszego najjaśniejszego koloru, a następnie nakładanie koloru ciemnego z tej samej gamy podczas gdy jasny kolor jest nadal wilgotny. Spowoduje to delikatne mieszanie się kolorów z niewielkim śladem krawędzi na brzegach pociągnięć. Ponowne nałożenie jasnego koloru na krawędź łączenia ciemnego i jasnego koloru dodatkowo zmiękczy ją stapiając różnicę w jeden odcień. Jeszcze lepsze efekty przejścia tonalnego można uzyskiwać poprzez specjalny marker - COPIC Colourless Blender występujący we wszystkich liniach markerów COPIC: Classic, Sketch i Ciao.
Markery bazujące na alkoholu będą mniej lub bardziej rozlewały się na większości dostępnych na rynku papierów. Jednakże jedna z największych wytwórni papieru w Europie specjalnie dla firmy Transotype stworzyła podłoże dedykowane pod markery COPIC. Papier ten posiada charakterystykę pracy najlepiej dostosowaną do markerów z tuszem bazującym na alkoholu. Bloki o różnej gramaturze i różnej ilości kartek dostępne są w 3 rozmiarach: A4, A3 i A2.
Rekomendujemy strony o tworzeniu komiksu i mangi, które są szeroko dostępne w internecie. Dodatkowe, interesujące materiały można odnaleźć na stronach YouTube i Instagram.
OBEJRZYJ ⇀ Illustration Tutorial: Manga #1 | Illustration Tutorial: Manga #2 | Illustration Tutorial: Manga #3
- Pierwsza czynność determinująca bardzo mocno ostateczny efekt to wybór formatu na jakim powstawać będzie ilustracja. Sugerujemy przygotowywanie swoich prac w formacie większym niż docelowy. Obecne techniki reprodukcji umożliwiają późniejsze zmniejszenie pracy do formatu docelowego, zaś praca zyskuje sporą ilość szczegółów, które trudno uzyskać od początku tworząc na mniejszym formacie.
- Następny krok to wstępne szkice robione za pomocą ołówka. Doradzamy, aby "z wyczuciem" naciskać grafit; tak aby można go było łatwo usunąć po wykonaniu kolejnego kroku.
- Jest nim rysowanie konturu za pomocą znakomitych narzędzi do rysunku linią, jakimi są pisaki Multiliner. Większość ilustratorów na początku, przy sporym formacie używa grubości linii od 0,1 mm do grubości 0,3 mm. Poprawki i pogrubienia można robić używając nieco grubszej końcówki - 0,5 mm. Aby dodać odpowiedniej miękkości liniom można użyć Multilinera z końcówką pędzlową. Po przejściu tego etapu zalecamy skopiowanie swojej pracy!
- Do fotokopiowania pracy, którą poddamy obróbce kolorystycznej można z powodzeniem używać specjalnego papieru COPIC o niskiej gramaturze. Możemy teraz rozpocząć nakładanie odpowiednich tonów szarości lub kolorów i ich odcieni. Jednakże cały czas zalecamy pracę na kopii, nigdy na oryginale, który może jeszcze nam być wielokrotnie potrzebny do tworzenia kolejnych kopii.
- Po procesie kolorowania / tonowania należy ponownie skopiować pracę, aby uniknąć zniszczenia kolejnego zakończonego etapu pracy.